duminică, 18 decembrie 2011

STRATEGII EDUCATIONALE CU VALENTE IN EDUCAREA LIMBAJULUI

Strategia didactica este modalitatea eficienta prin care cadrul didactic ii ajuta pe elevi sa acceada la cunoastere si sa-si dezvolta capacitatile intelectuale, priceperile, deprinderile, aptitudinile, sentimentele si emotiile. 

Ea se constituie dintr-un ansamblu complex de metode si tehnici, mijloace de invatamant si forme de organizare a activitatii,pe baza carora educatorul elaboreaza un plan de lucru cu copii,in vederea realizarii cu eficienta a invatarii. 

Alegerea unei strategii se face in functie de anumite criterii:
-continutul informational;
-particularitatile de varsta si individuale;
-situatia concreta.

Prin strategia pe care o foloseste cadrul didactic,isi manifesta exprasia personalitatii sale,oglindind tehnica sa de lucru, NOICA o numea ,,tehnica si arta educationala``.

Strategiile didactice interactive ,ca strategii de grup,presupun munca in colaborare a copiilor,organizati pe grupuri,echipe de lucru in vederea atingerii unor obiective,stimuleaza participarea copiilor la actiune, socializandu-i si dezvoltandu-le procesele cognitive.

METODE  ACTIV-PARTICIPATIVE UTILIZATE IN EDUCAREA LIMBAJULUI 

Pentru o proiectere adecvata,este necesara disponibilitatea educatorului de a incerca o noua abordare a demersului didactic,dar si apli-carea unor tehnici moderne,care raspund scopului propus,cu conditia sa se respecte etapele specifice de lucru,iar obiectivele propuse de educatoare sa fie in acord cu posibilitatile si interesul copiilor.

METODE SI TEHNICI INTERACTIVE CENTRATE PE INVESTIGATIE

OBSERVAREA

Este o metoda de investigatie pe care am folosit-o de multe ori in activitatile de la clasa,mai ales in activitatile de Cunoasterea Mediului;
-am desfasurat observari dupa un plan elaborat anterior,iar pe parcursul activitatii a fost imbogatit cu alta cunostinte;
-copiii au invatat sa colaboreze pentru a realiza o observare;
-si-au dezvoltat spiritul de observatie.

EXPERIMENTUL
Cu ajutorul caruia am descoperit noi adevaruri,prin cercetare.

De multa ori activitatile le-am desfasurat frontal sau in echipe,unde ne-am fixat o anumita problema de studiu,am elaborat ipoteze,am facut observatii si am prelucrat datele,formuland concluzii.

PIRAMIDA sau ,,Bulgarele de zapada``
(Mariana Pintilie -2002; Maria Eliza Dulama -2002)

Constituie o tehnica prin care se pun in valoare informatiile cognitive ale copiilor,desfasurate individual sau in grupuri,dezvoltarea capacitatii de a sintetiza principalele probleme,informatii,idei ale temei date.

Metoda poate fi integrata la inceputul unei activitati pentru a reactualiza cunostintele,ca varianta in desfasurarea unui joc didactic sau in etapa realizarii feed-baku-lui unei activitati de: 
-observare, poveste, lectura dupa imagini, convorbire.

METODE SI TEHNICI INTERACTIVE CENTRATE PE ACTIUNE

JOCUL DE ROL – metoda de instruire,bazata pe actiune indirecta,simu-lata,permite cunoasterea prin interpretarea rolurilor pe care ei le manifesta in anumite situatii.
-copiii se transpun imaginar in anumite situatii preluate din viata sociala.

Aceasta metoda permite formarea deprinderii de colaborare,a atitudinilor pozitive fata de ceilalti,formarea responsabilitatilor, autocontrolul.

Un comentariu:

  1. Un articol care ar trebui citit de multi parinti!
    Materialul este interesant,activitatea educatoarei este complexa.Alaturi de educatoare trebuie sa fie si parintii care sa-i ajute pe copii sa-si dezvolte aptitudinile de comunicare
    Ce pot face parintii in acest sens?
    • Sa-si rezerve putin timp in fiecare zi pentru a conversa cu copilul. Cu cat vorbeste mai mult, cu atat vorbeste mai bine.
    • Sa se joace cu copilul - in loc sa-l "bombardeze" cu tot felul de cuvinte si denumiri,; astfel invatarea va fi amuzanta.
    • Sa-i ofere copilului experiente interesante, care ii vor da si ocazia sa acumuleze cuvinte noi. O iesire in parc, la gradina zooologica, sau o excursie va oferi oportunitatea sa discute despre lucruri diverse.Sa-i incurajeze sa puna intrebari.

    RăspundețiȘtergere