Ea se constituie
dintr-un ansamblu complex de metode si tehnici, mijloace de invatamant si forme
de organizare a activitatii,pe baza carora educatorul elaboreaza un plan de
lucru cu copii,in vederea realizarii cu eficienta a invatarii.
Alegerea unei
strategii se face in functie de anumite criterii:
-continutul informational;
-particularitatile
de varsta si individuale;
-situatia concreta.
Strategiile
didactice interactive ,ca strategii de grup,presupun munca in colaborare a
copiilor,organizati pe grupuri,echipe de lucru in vederea atingerii unor
obiective,stimuleaza participarea copiilor la actiune, socializandu-i si
dezvoltandu-le procesele cognitive.
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE UTILIZATE IN EDUCAREA LIMBAJULUI
Pentru o proiectere
adecvata,este necesara disponibilitatea educatorului de a incerca o noua
abordare a demersului didactic,dar si apli-carea unor tehnici moderne,care
raspund scopului propus,cu conditia sa se respecte etapele specifice de
lucru,iar obiectivele propuse de educatoare sa fie in acord cu posibilitatile
si interesul copiilor.
METODE SI TEHNICI
INTERACTIVE CENTRATE PE INVESTIGATIE
OBSERVAREA
Este o metoda de
investigatie pe care am folosit-o de multe ori in activitatile de la clasa,mai
ales in activitatile de Cunoasterea Mediului;
-am desfasurat
observari dupa un plan elaborat anterior,iar pe parcursul activitatii a fost
imbogatit cu alta cunostinte;
-copiii au invatat
sa colaboreze pentru a realiza o observare;
-si-au dezvoltat
spiritul de observatie.
EXPERIMENTUL
Cu ajutorul caruia
am descoperit noi adevaruri,prin cercetare.
De multa ori
activitatile le-am desfasurat frontal sau in echipe,unde ne-am fixat o anumita
problema de studiu,am elaborat ipoteze,am facut observatii si am prelucrat
datele,formuland concluzii.
PIRAMIDA sau ,,Bulgarele de zapada``
(Mariana Pintilie
-2002; Maria Eliza Dulama -2002)
Constituie o tehnica
prin care se pun in valoare informatiile cognitive ale copiilor,desfasurate
individual sau in grupuri,dezvoltarea capacitatii de a sintetiza principalele
probleme,informatii,idei ale temei date.
Metoda poate fi
integrata la inceputul unei activitati pentru a reactualiza cunostintele,ca
varianta in desfasurarea unui joc didactic sau in etapa realizarii
feed-baku-lui unei activitati de:
-observare,
poveste, lectura dupa imagini, convorbire.
METODE SI TEHNICI
INTERACTIVE CENTRATE PE ACTIUNE
JOCUL DE ROL – metoda de instruire,bazata pe actiune
indirecta,simu-lata,permite cunoasterea prin interpretarea rolurilor pe care ei
le manifesta in anumite situatii.
-copiii se transpun
imaginar in anumite situatii preluate din viata sociala.
Aceasta metoda
permite formarea deprinderii de colaborare,a atitudinilor pozitive fata de
ceilalti,formarea responsabilitatilor, autocontrolul.
Un articol care ar trebui citit de multi parinti!
RăspundețiȘtergereMaterialul este interesant,activitatea educatoarei este complexa.Alaturi de educatoare trebuie sa fie si parintii care sa-i ajute pe copii sa-si dezvolte aptitudinile de comunicare
Ce pot face parintii in acest sens?
• Sa-si rezerve putin timp in fiecare zi pentru a conversa cu copilul. Cu cat vorbeste mai mult, cu atat vorbeste mai bine.
• Sa se joace cu copilul - in loc sa-l "bombardeze" cu tot felul de cuvinte si denumiri,; astfel invatarea va fi amuzanta.
• Sa-i ofere copilului experiente interesante, care ii vor da si ocazia sa acumuleze cuvinte noi. O iesire in parc, la gradina zooologica, sau o excursie va oferi oportunitatea sa discute despre lucruri diverse.Sa-i incurajeze sa puna intrebari.